среда, 31. март 2021.

ЕПИТРАХИЉ НАМЕСНИКА СКАДАРСКОГ


ЕПИТРАХИЉ НАМЕСНИКА СКАДАРСКОГ

 XIХ век

Свила

Димензије: 114 х 22 cm

 

Према документацији првог Музеја црквених старина Православне Епархије нишке, који је постајао у периоду од 1960. до 1982. године, епитрахиљ је припадао свештенику Секули Добричанину (1872-1952). Овај епитрахиљ наслеђивали су намесници скадарски, али тачан период настанка није познат. Секула Добричанин је још у време османске управе био намесник у Скадру. Године 1879, пао је у немилост кнеза Николе Петровића заједно са другим великанима Црне Горе, да би потом пребегао у Србију. Постављен је за пароха најпре у селу Балајнац, а касније у насељу Конџељ. Епитрахиљ је из храма Светог Прокопија у Прокупљу 1959. године донет у Ниш, где је био изложен у Музеју црквених старина Епархије нишке. Након затварања Музеја 1988. године пренет је у Епархијски двор у Нишу, где се у неусловима чувао под инвентарним бројем 25/21 све до конзерваторског захвата 2020. године. Током 2020. године, обављени су конзерваторско-рестаураторски радови у атељеу Франца и Марије Цурк.

Експонат је израђен од свилене тканине у платненом везу изразитог зрна, димензија 114 х 22 цм. Уз доњу ивицу се налазе остаци широких реса. Једнаке ресе су нашвене на споју горњег и доњег поља уз позамтеријску траку. Преостале вањске ивице експоната су опшивене широким ресама од конца. Отвор за пролазак главе је опшивен  уздуж пресавијеном позамтеријском траком.

 Епитрахиљ је израђен по систему колажа. На основном пољу, које је састављено од 12 делова жуто обојене тканине, су нашивене апликације од сомота бакарне и посребрене бакарне срме и перли. Ивице сомотских апликација су оивичене бакарном срмом, која је послужила и за нашивање сомота на тканину лица епитрахиља. Исечци сомотских тканина различитих боја су коришћени за формирање биљног орнамента, крстова и крила пет анђела. Апликације од сомота су, сем срмом, додатно украшене спирално намотаним бакарним и посребреним бакарним металним тракама. Део спирала је обликован у цилиндричној форми, док је део обликован у форми кубуса. Експонат је додатно обогаћен разнобојним стакленим перлама.

Ликови анђела, који се налазе у централном делу експоната, су досликани јајчном темпером преко литографских отисака ликова на танком картону, на шта указује евентуелна интерванција каснијег датума. Картони са ликовима анђела су налепљени на парче памучне тканине исечене по контурама лика, а потом пришивене на основно поље преко нити срме којом су оивичени. Епитрахиљ је подложен памучном тканином виолет боје, ткане у ретком платненом везу, која је састављена из 9 делова. 


Марија Цурк