петак, 11. март 2022.

ОКОВ РУДАРСКОГ ЈЕВАНЂЕЉА

 



Оков рударског целивајућег јеванђеља представља драгоцен примерак кујунџијске вештине у обради сребра. Таквих металних окова је код нас веома мало, а постоји мишљење да је овај оков један од најлепших кујунџијских радова у читавој југоисточној Србији. Када је и где израђен овај оков и који мајстор га је исковао остаје непознато, али је сигурно да је он дело неког локалног мајстора са простора данашње Југоисточне Србије. Оков овог јеванђеља чини десет сребрних куцаних плочица и две обрађене плочице причвршћене за предњи и задњи део корица и две обрађене плочице које служе за закопчавање.

На предњој страни је приказана сцена из Јеванђеља Христовог Распећа, а на задњој је композиција Христовог Силаска у Ад. У око представе распећа и око сцене силаста Христова у Ад, искомповане су фигуре четири Јеванђелоста: Матеја, Марка; Луке и Јована са симолима како црквена иконографија иначе представља ове ликове. Тако су на обема странама, око централних сцена, по угловима причвршћене четири плочице са допојасним фигурама јеванђелиста и сигнатурама на словенском. На горњем делу корице и са једне и са друге стране су представљени јеванђелисти Матеј и Јован, а на доњем су Марко и Лука. Само треба одмах подвући да се ликови јеванђелиста заједно са симболима на задњој страни разликују од ликова представљених на првој. Симболи: дете или анђео са крилима, орао, лав и теле (овде је бик са роговима) су врло интересантни као примитивна уметност наших старих мајстора кујунџија. Апостоли и јеванђелисти Матеј и Јован су приказани са дужим брадама, док су Марко и Лука са нешто краћим. Да одмах напоменемо да су и сотале личноси на окову приказане са брадама, изузев четири лика која уздигнутим рукама према распетом Христу стоје испод распећа. Средиште окова на предњој страни четворојеванђеља испуњава призор распећа. Христос је приказан на крсту са поменутим ликовима и једним вероватно римским војником, који такође диже руку према Христу. Око главе распетога је нимб на коме су искуцани иницијали.

На задњој страни је композиција изласка Христовог из пакла. Наиме, Христос победоносно извори из Ада праведнике, држећи двојицу за руке. Иза те двојице се назире више праведника и сви уздижу руке према Христу.