РИПИДЕ ПАЗАРСКЕ
ЦРКВЕ У ПИРОТУ
1842. година
Сребро,
злато, ливење, куцање, резање
Снажан
утицај османске визуелне културе током XVIII века уочава се на рипидама Пазарске цркве у Пироту. Рипиде су настале 1842.
године трудом епитропа. Рипиде су кружног су облика, таласастих преломљених
ивица чија профилација у многоме дугује исламској орнаментици. Коване су од
масивног сребра са крстом на врху и крупним усадником за дрвени носач. Глатке
сребрне површине обострано су украшене ливеним апликацијама од позлаћеног
сребра. Картуши са представом Силаска у Ад налазе се у средишту обе рипиде. Ова
представа изведена је према истоветном предлошку који се среће на оковима
Јеванђеља из Пирота и Берковице. Прва рипида на супротној страни у картушу
садржи сцену Рођења Христовог сведену на представе Богородице са Јосифом и тек
рођеног Христа у јаслама, изнад кога су животиње и Источна звезда. Сцена Рођења
изедена је по узору на описе ерминија и зографске представе са икона савремених
настанку рипида. Друга у средишту садржи представу шестокрилог серафима. Ове
бесплотне силе радијално су приказане дуж обода обе рипиде. Медаљони са
представом Силаска у Ад на рипидама и Јеванђељима указују на механизме
обликовања литургијских предмета и улогу кујунџијских модела и матрица који у
оптицају дуго задржавају одређене иконграфске типове. Према старој пракси
празничне иконе на рипидама биле су најчешће у вези са посветом цркве којој су
рипиде припадале.Стара пиротска црква посвећена је Рођењу Христовом те се тиме
може објаснити и порекло речене представе на рипиди овог храма.